Lunch!

Åt en supergod lunch, som jag lagade igår. Så egentligen är det ju middag.. Iallafall, jag skulle göra en minestronesoppa, med lite smått och gott. Det blev ingen minestronesoppa. Det blev ta-vad-du-har-soppa á la Linnéa. Blev otroligt gott. Men man får vara lite försiktig med grädden så det inte blir som en pastasås bara.

Ta-vad-du-har-soppa á la Linnéa:
Ni får anpassa mängden vatten, grädde och pasta efter hur mycket ni äter.
Jag lagar mat och bakar på höften, så jag har aldrig något exakt mått eller mängd.

Tomatpure/tomatsås/Heinz Chilisås
Lagomt mycket rolig pasta (skruvar, pinnar, korvar, krokar? Jag tog jättesnurrig pasta)
2-3 lagomt stora morötter (jag tog två pyttesmå och tyckte det var lite väl lite)
1 stor kålrot
½ purjolök
2 st små lökar
1 vitlöksklyfta
1-2 buljongtärningar vitlök & persilja
Salt & peppar, smör, vatten & grädde

Koka den roliga pastan tills den nästan är klar. Skär purjolök, morötter, vitlök, lök, och kålrot fint. Fräs det i en kastrull med lite smör. Slå på vatten och koka tills morötterna blivit mjuk (jag gillar inte supermjuka morötter, så jag kokade tills de fortfarande var lite knapriga). Smula ner buljong, salt & peppar. Smaka av med tomatsås/chilisås/tomatpure. Blanda i den nästan färdiga pastan och slå på lagomt med grädde.

Till denna fantastiska soppa serverades det bröd från Stenstans Bageri.



bloglovin

Kommentarer
Postat av: Lisa

Åh vi ska äta soppa idag :) Men det blir champinjonsoppa!



Jag vet, har inte blivit mycket på senaste tiden! Jag får fortsätta kommentera det översta då för explorer gillar jag inte :P

2011-11-16 @ 17:35:38
URL: http://lisawalker.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0