Sundsvalls ambulans..

Igår innan jag skulle stänga kontoret och gå hem så inträffade det en mindre olycka. En äldre herre ramlade på övergångsstället precis utanför mitt jobb. Vi hjälpte han in på kontoret och gav honom papper så han kunde torka bort blodet (Han blödde kraftigt från näsan och pannan, riktigt mycket..). Då det såg riktigt illa ut så beslutar vi oss för att ringa 112, och höra om det fanns möjlighet att få ambulans, eller om man skulle ringa taxi. "Vi skickar ut en ambulans, se till att han inte äter eller dricker blablabla.." En något skärrad Linnéa pysslar om herren och väntar på hjälp. Kommer den då? Svar: Nej. Vi fick vänta i mer än en timme på denna ambulans. Fine, kan man tycka. Men i samtalet jag hade med larmcentralen sa jag tydligt att herren i fråga andades tungt och verkade vara i chock. Tillslut kommer den, såklart.

Vill inte rikta kritik mot varken larmcentralen, sjuksköterskan eller ambulanspersonalen, då de enligt mina mått mätt gjorde sitt jobb. Och det bra. Men man kan ju ändå tycka att om man ringer och frågar "Taxi eller ambulans?" så kan dom väl svara utifrån resurserna dom har?



bloglovin

Kommentarer
Postat av: Emelie

Sundsvall i ett nötskal. Vad snäll du var Linnea!! :-) Vi träffar många patienter som fått väntat väldigt länge på ambulansen och oftast beror det på SOS. Ibland brukar jag känna mig väldigt irriterad när jag ser att typ eller ngt lindrigare fall åkt ambulans in till sjukhuset.. Då blir andra pat drabbade istället, de som verkligen är sjuka. Svårt de där, samtidigt som alla har samma möjlighet. Men man tycker att man ska ha någon själviskt och inte ringa ambulans för hudutslag, stukat finger eller hörselnedsättning....



tack för kommentaren föresten!! :-) Jag försöker blanda så mycket som möjligt i skrivandet, en dos jobb får jag också in där ibland! :-)

2012-02-01 @ 17:36:53
URL: http://emelieth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0